اخبار سایت - طراح معروف شرکت خودروسازی BMW یک ایرانی است - نادر فقیه زاده - تاریخ: 1395/07/05 |
![]() |
![]() ماجرای BMW در خیابانهای تهران ریشه در تاریخ این شهر دارد. در سالهای دهه ۶۰ و حتی اوایل دهه۷۰، BMWهای قدیمی هنوز در شهر اتومبیل قشر مرفه محسوب میشدند. بعدها برندهای ژاپنی و کرهای شهر را زیر چرخهایشان گرفتند اما میان جوانها گروهی ظهور کردند که ۲۰۰۲ BMW را با دیزاین اسپرت زیباترین خودروی جهان میدانستند. این روزها که جدیدترین مدلهای BMW در تهران نگاهها را خیره میکنند، از BMW تمام خاطرات گذشته هم تکرار میشود؛ تنها پس از مرور این همه خاطره با BMW در شهر است که خبر «طراح BMW یک ایرانی است» آدم را شگفتزده میکند! با آقای نادر فقیهزاده، طراح شرکت معروف BMW آشنا شوید. متولد ۱۹۷۷ یعنی همان ۱۳۵۵ در تهران است. وقتی ۹ ساله بود بهدلیل ماموریت پدرش در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ به همراه خانوادهاش راهی کشور آلمان شد. بعد از گرفتن دیپلم به دانشگاه رفت و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم Pforzheim آلمان دریافت کرد. او دوره طراحی صنعتی را در کمپانی مرسدس بنز گذراند و از همانجا همکاری خود را با شرکتهای بزرگی همچون مرسدس بنز و BMW آغاز کرد. در سال ۲۰۰۱ به گروه طراحان BMW پیوست و کریس بنگل معروف، بزرگترین طراح تاریخ BMW کسی بود که نادر فقیهزاده را مستقیما به تیم طراحی آن شرکت برد. نادر در سال ۲۰۰۱ درجه کارشناس ارشد را در طراحی خودرو از آن خود کرد و از آن پس در مسابقات طراحی خودرو در شرکت BMW حضور فعال داشت. او امتیاز طراحی چندسری از اتومبیلهای این کمپانی بزرگ را نیز از آن خود کرده است. طراحی داخلی سری ۷ BMW و طراحی بدنه نسل جدید سری ۶ همان کمپانی از جمله کارهای او در این زمینه است. فقیهزاده اکنون یکی از ۲۰ طراح مشهور BMW به حساب میآید و در کنار طراحان بزرگی همچون Adrian von Hooydonk، Karim habib و… کار میکند. دوران مدرسه در رشتههای هنری سرآمد سایرین بود و در زمان انتخاب رشته برای دانشگاه، آن رشتهای که در آن تواناتر بود، یعنی هنر را انتخاب کرد. نادر فقیهزاده همچون بسیاری از مردان دیگر عاشق اتومبیل، سرعت و رانندگی است. حتما در کودکی خیلی ماشینبازی کرده است البت این را خودم حدس میزنم؛ مگر میشود یک طراح خودرو هرگز در کودکی ماشینبازی نکرده باشد؟ نادر رابطهاش را با کشور زادگاهش قطع نکرده و تاکنون چندبار به ایران سفر کرده است. در سال ۱۳۸۵ شرکت ساپکو از او دعوت کرد تا به ایران بیاید و در کنفرانسی مراحل تولید یک خودرو در شرکت BMW را برای حضار توضیح دهد؛ نادر این دعوت را پذیرفت و این کنفرانس با استقبال بینظیر مسئولان شرکت ایرانخودرو، سایپا و عده زیادی از دانشجویان مهندسی و طراحی صنعتی مواجه شد. او معتقد است صنعت خودروسازی ایران باید بیشتر از دانش روز دنیا استفاده کرده و با جهان در تماس باشد. فقیهزاده باور دارد جوانان ایرانی پتانسیل بسیار بالایی در طراحی و هنر داشته و باید وارد روند اقتصاد شوند. او به طراحان جوان ایرانی توصیه میکند دقت خود را در دیدن پیرامون خود بالا ببرند و در طراحی انعطافپذیری داشته و با زمان پیش بروند. راه یافتن نادر به شرکتهایی همچون بنز و BMW خیلی دور از ذهن نبود. در پایان هر ترم تحصیلی، نمایشگاههایی از کارها و پروژههای دانشجویان در دانشگاه محل تحصیل او برگزار میشد و مهمانان شناخته شده و صاحبنامی از شرکتهای بزرگ خودروسازی آلمان از آن نمایشگاهها دیدن میکردند. دانشجوی ترم چهار فوقلیسانس طراحی خودرو بود که در یکی از همین نمایشگاهها از سوی ۲شرکت بزرگ BMW و پورشه به همکاری دعوت شد. او بهدلیل علاقه بیشتری که به طراحیهای BMW داشت این شرکت را انتخاب کرد. Nader Faghihzadeh هماکنون ۲سری طراحی تولید شده در بازار دارد، سری۶ و ۷ BMW. اگرچه شرکت BMW معتقد است طراحان داخلی خودرو نباید به طراحی بدنه بپردازند و طراحان باید در یک زمینه متمرکز شوند اما نادر توانسته توانایی خود را در هر ۲ بخش طراحی داخلی و طراحی بدنه به نمایش بگذارد و این امتیازی است که هر طراحی از آن برخوردار نیست. طراحان BMW سرمایههای این شرکت هستند؛ آنها باید بسیار رازدار باشند و در مورد فعالیتهای بخش طراحی شرکت با کسی صحبت نکنند؛ نادر هم بسیار رازدار است و به همین دلیل تاکنون کمتر از او چیزی خوانده یا شنیدهاید. یک دانشجوی طراحی صنعتی وقتی طرحهای جدید BMW را با دقت مشاهده میکرد امضای شخصی به نام نادر توجه او را بهخود جلب کرد و نادر فقیهزاده از آنجا شناسایی شد. از مدلهای BMW در طول تاریخ تولید خودروی این شرکت ۳٫۰ CSL و مدل بسیار قدیمی ۲۰۰۰tii، M3 و X6 را میپسندد. غیراز BMW Lamborghini Reventon و Aston Martin DBS را دوست دارد و خودش یک بیام سری ۳ مدل ۳۳۰ دارد. |