اخبار سایت - تفاوت انيميشن و موشن گرافيك در چيست؟ - تاریخ: 1395/07/05 |
![]() |
![]() تفاوت دو مقوله ى «انيميشن» و «موشن گرافيك» مبحثى است كه گفتكو و مطالعه زيادى را مى طلبد. بسيار ديده مى شود كه به اشتباه، واژه انیمیشن و موشن گرافیک به جای یکدیگر بکار برده مى شود؛ چرا که تصور مى شود هر دو مبحث یکسان و هم معنی هستند. از آنجا كه تفاوت زيادى بين اين دو وجود دارد و بحث هاى فراوانى پيرامون اختلاف يا شباهت بين اين دو مقوله شكل گرفته است، به سراغ داوران بخش موشن گرافيك رفته ايم و نظرات آن ها را جويا شديم. تفاوت انيميشن و موشن گرافيك در چيست؟ اكبر عالمى : هنوز در جهان یک تعریف فراگیر براى گرافيك متحرك ارایه نشده است . پنج تصویر از یک بز بر روی یک جام سفالین در حفاری های شهر سوخته، شاید اولین گرافیک متحرک جهان باشد که در حفاری های این شهر که در کاووش های باستان شناسى از زیر خاک بیرون آمد. با مطالعه ی این جام سفالین متعلق به ٤٢٠٠ سال پیش پاسخ سوال امروز را پیدا می کنیم. فراموش نکنید که هنر انیمیشن و سینما حرکات را تجزیه می کند و دستگاه نمایش، این حرکات یا تک عکس ها را بصورت تسلسلی با هم ترکیب میکند تا توهم حرکت در ذهن بیننده شکل بگیرد. این گونه است که صنعت و هنر شگفت آوری به نام سینما، انیمیشن و تلویزیون در روزگار نو پدید آمد. در جام سفالین شهر سوخته، تجزیه ی حرکت را می بینیم اما وسیله ی ترکیب حرکت وجود نداشت و فقط ذهن بیننده باید بتواند تا آن تصاویر تسلسلی را باهم ترکیب کند .
رضا علوى: به نظر من اين سوال بسيار سوال پيچيده اى است. به نظر من به طور كلى در هنر نمى توان خط واضحى ميان رشته هاى مختلف كشيد. مانند زمانى كه تصويرسازى را با نقاشى مقايسه مى كنيم. موشن گرافيك و انيميشن هم خط جدا كننده اى ندارند اما به طور كلى مى توان گفت موشن مقوله ى ساده تر و به مراتب انتزاعى تر و مفهمومى تر است در حالى كه انيميشن پيچيدگى هاى خاص خودش را دارد و مبحث فيگوراتيو در آن بسيار مهم است. مهرداد شيخان: منظور از موشن گرافیک سازه ای تصویری ست که از سویی با بهره گیری از بخشی از قواعد انیمیشن و نیز امکانات سینماتیک آن یعنی حرکت و صدا و از سوی دیگر با استفاده از فرم گرایی انتزاعی، تعادل و توازن در ترکیب بندی و تاثیرات رنگ ِهنر طراحی گرافیک تولید می شود و نتیجه این تلفیق ارسال پیام یا موضوعی است برای مخاطب آن. امير محمد دهستانى: از نظر بنده تاكيد اصلى در مقوله ى انيميشن بر خلق کاراکتر و پرفورمنس آن، بازیگری، جانبخشی، نمایش و ایجاد تخیل و صحنه پردازی های بدیع و همچنین روایت قصه و گاهی پیام است. وضعيت فعلى موشن گرافيك ايران از نظر شما چگونه است؟ اكبر عالمى : گرافیک متحرک در ایران به معنای یک هنر نوین، پنجاه سال پیش با فیلم «گاو» دومین فیلم سینمايی «داریوش مهرجويی» با تیتراژ «فرشید مثقالی» آغاز شد و تا به امروز با مجموعه تلویزیونی «روزگار غریب» ساخته «كيانوش عيارى» و تیتراژی که «ابراهیم حقیقی» برای این مجموعه ساخت، با قدرت راه خود را ادامه می دهد. متاسفانه گاه می بینم که نرم افزارها در دست تکنیسین ها، از آن ها شبه هنرمند ساخته و من هیچ سلیقه، خلاقیت، زیباشناختی و مبانی اولیه طراحی را در آثار این شبه هنرمندان نمی بینم. همانطوری که مردان تازه به دوران رسیده ی ما در خیابان و ادارات، کت و شلوار براق میپوشند! دست روی دلم نگذارید . تلویزیون در خانه های من و شما مظهر خیلی از رفتارها و سلیقه های ما ایرانیان است . سلیقه بصری بسیاری از کسانی که کار گرافیک می کنند، یا کار گرافیک متحرک می کنند، از ترکیب بندی قاب تصویر، کاربرد رنگ و روانشناسی آن، فونت، موسیقی و صدا، اصل ایجاز، اصول هنر تدوین، مبانی زیبا شناختی و یا حتی به کارگیری نرم افزارهای رایانه ای و … گاه به ما می گوید: سازنده اثر سلیقه و سواد بصری ندارد! سر به سرم نگذارید! به حال خود رهایم کنید! برای هنر تصویر و برای ارتقا سلیقه ی تصویر دعا کنید. دعا کنید تا آلودگی تصویر رخت بر بندد. رضا علوى: متاسفانه من چندين سال است كه از ايران و اتفاقات داخل كشور، دور هستم؛ اما با ديدن آثارى كه براى «هفته گرافيك» و بخش موشن فرستاده شده بود به وجد آمدم! واقعا كارهاى درجه يك و در سطح دنيا در ميان كارها -هرچند به تعداد كم- به چشم مى خورد كه خود اين مساله، جاى بسى خوشبينى براى آينده بهتر در زمينه موشن گرافيك ايران دارد. مهرداد شيخان: امروز موشن گرافیک به ابزاری مستقل و موثر تبدیل شده است. کاربردهای این سازه ی تصویری بنا به سفارشات، رو به گسترش است و به مرور بسیاری از ظرفیت های ناشناخته آن پا به پای رشد امکانات تکنولوژیک کشف و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مير محمد دهستانى: در ایران با توجه به مجموعه آثاری که از پیش و همچنین در این جشنواره دیدم می توانم عرض کنم که در مواردی به استانداردهای جهانی نزدیک و گاهی حتی به کیفیت آنها بسیار نزدیک هستیم؛ چرا که به لطف اساتید بزرگ قدیمی و جدید این عرصه از پیشینه ای غنی در حیطه هنر گرافیک و همچنین کاریکاتور و انیمیشن (که در این رشته مورد بهره برداری قرار می گیرند) برخوردار هستیم و خود برگزاری چنین جشنواره ای در کشور ما می تواند شاهدی قوی بر این مدعا و سطح بالای فرهنگ و هنر در ایران باشد. |